2e dag. Een geweldige dag ligt achter ons.

De cenoten zijn ongelooflijk! Midden in de jungle vindt je plotseling een groot gat in de aarde met daarin een absoluut kristalhelder meertje.

Cenote Ponderosa: in het water hebben we roodwangsierschildpadden, 2 soorten bonte baarzen en baltsende guppy's (Poecilia velifera) gevonden. Je komt je voor als in een aquarium. Onder de meren liggen de grootste holensystemen ter wereld die voor een deel voor duikers bereikbaar zijn.

Mijn baas, Roland Böhme, was vooral benieuwd naar dit gedeelte van de expeditie. Het is wel even wennen aan het merkwaardige gevoel diep een spelonk binnen te duiken, geen licht meer te zien, en je dan als het licht uit is uitsluitend met behulp van een geleisnoer in de richting van de uitgang te tasten. Maar je wordt wel beloond met glashelder water, dat overigens aardig koud is, en met fantastische spelonken. Wow - wat een belevenis.

Bekijk de film "Sanctum" maar eens; zelfs op de televisie geeft die film een goede indruk hoe het aanvoelt om in spelonken te duiken. Michael Gruß kon nauwelijks genoeg krijgen van de vissen. Als fan van levendbarende tandkarpers was hij in de cenoten volkomen in zijn element. Maar we moeten over niet al te lange tijd terug naar Playa del Carmen waar het avondmaal op ons wacht en we de avond besteden.

De weersomstandigheden om 15.00 uur: zonnig, licht bewolkt. Temperatuur van de lucht: 28,4 °C