Buitenfilterprestatie - het geheim op het spoor

Sommige aquarianen klagen na enige tijd dat hun buitenfilter minder goed begint te werken. Voor JBL was dit de aanleiding om eens goed te onderzoeken wat de reden kan zijn van de afnemende filterprestatie.

Door de exact opgetekende metingen van het JBL CristalProfi filter Buitenfilter van de vroegere en de „greenline“ serie met elkaar te vergelijken, kwamen opvallende resultaten aan het licht: filters hebben bijvoorbeeld net als de motoren van auto's een zekere "inlooptijd" nodig, voordat de prestatie iets stijgt.

Nadat ze goed zijn "ingereden" daalt de prestatie, omdat ze geleidelijk met vuil verstoppen. Hoewel het filter werd schoongemaakt, bereikte het daarna niet meer het prestatieniveau van vóór de schoonmaakbeurt. Pas nadat de slangen met een buigbare slangborstel eveneens waren schoongemaakt JBL Cleany bereikte de filtercapaciteit weer het oude niveau en zelfs een hoger niveau dan vóór de test. De precieze feiten en gegevens vindt u onder: JBL CristalProfi e901 greenline * ("voor meer informatie").