JBL expeditie nr. 14 gaat naar Japan in 2019

Tijdens de ontwikkeling van het JBL ProPond assortiment ontstond in Japan het idee om in samenwerking met de beroemde Koikwekers in Niigata een JBL reis te plannen waarbij de geïnteresseerden de kwekers zouden kunnen bezoeken en in persoonlijke gesprekken alle vragen beantwoord zouden kunnen krijgen die hun op het hart liggen.

Maar Japan biedt veel meer dan "alleen maar" koikwekers en zo is uit deze reis een expeditie ontstaan: Na het bezoek aan de koikwekers staan een aantal culturele bezienswaardigheden op het programma. We zullen naar de voet van de Fuschijama reizen voordat we met de hogesnelheidstrein Shinkansen naar Nikko verder gaan. In Nikko zijn er oude Japanse tempels te bewonderen, een echte theeceremonie te beleven en een heiligdom te bezoeken die in meren en bij een waterval met ijskoude bergbeek liggen. Deelnemers die ongevoelig voor kou zijn moeten beslist een blik onder het wateroppervlak werpen om de daar, vaak inheemse, fauna te bestuderen.

Daarna gaat we per vliegtuig naar de 2.500 km zuidelijker gelegen Ryukyu eilanden waar het onderzoeksprogramma van start gaat. De rondom het eiland Ishigaki liggende koraalriffen zijn ons doel. De riffen zijn in buitengewoon goede toestand en we gaan onderzoeken of de waterwaarden deze optimale toestand weerspiegelen. We zullen met grote boten naar de omliggende riffen varen. Terwijl de deelnemers van team 1 twee dagen lang duikend of snorkelend de riffen verkennen gaat team 2 twee dagen naar het nabijgelegen eiland Iriomote. Na twee dagen wisselen de teams zodat er nooit teveel deelnemers op dezelfde plaats zijn. Gedurende het duiken en snorkelen zullen we veel zeeslangen, manta's, zeldzame naaktslakken en inheemse vissoorten zien die alleen bij de zuidelijke Ryukyu eilanden te vinden zijn. Met een beetje geluk vinden we de zeldzame ijzeren koraalvlinder chaetodon daedalma.

Het volledig door jungle overgroeide eiland Iriomote biedt de unieke gelegenheid kristalheldere rivieren te onderzoeken die via kleine stroomversnellingen en toenemend zoutgehalte in de mangrovegebieden van de zee uitmonden. Alle deelnemers kunnen snorkelend de veranderende fauna in het water bestuderen evenals de samenhang met het zoutgehalte. In het brakke water zijn o.a. zilverbladvissen en zeldzame kogelvissen te vinden! Hoe geringer het zoutgehalte des te meer schitterende stiphodon grondels zijn er te zien. Bij een afnemend aantal roofvissen zal het aantal garnalen stijgen. In de laatste heldere waterpoel, aan de voet van de waterval, lopen dan vrijmoedig tot 30 cm grote langarmgarnalen rond. Naast de rivier komen terrariumliefhebbers aan hun trekken: Metallic kevers bij een groepsknuffel, veel hagedissen en fraaie spinnen bieden een ideale achtergrond voor biotooponderzoek aan land. Natuurlijk zullen we hier ook de grootste landkreeft ter wereld aantreffen: De Kokoskrab.

De 14e JBL expeditie zal in oktober 2019 plaatsvinden. De reiskosten zullen rond de ca. 4.800,- € liggen. Aanmeldingen zijn vanaf december 2017 via de JBL homepage mogelijk: Expeditie Japan