An anti-algae agent alone is no solution

Everyone knows this scenario. Just last week the pond was alright, then suddenly the algae came overnight.

Why does this happen?

It’s really very simple. You only have to keep in mind 2 factors:

1. The stability of the water. The acidity (pH value) can be subject to enormous fluctuations during the day. To avert this we need to take a look at the carbonate hardness, which must be above 4 °dKH. This way the pH value (acid value) stabilizes and lies between 7.5 and 8.3. If the KH is lower than 4 °dKH we are talking about an unstable milieu, which leads to strong pH value fluctuations over the course of the day. This doesn’t only weaken the microorganisms but the fish's mucous membrane too, and it makes them susceptible to diseases and parasites. So please take note of the following: The KH stabilizes the pH level. A too high KH doesn’t signify a high, but only a very stable pH level!

2. The nutrient content in the water. Here the focus is on the phosphate value (PO4) which represents the nutrient basis for many algae. Through strong pollen flight, leaves, blossoms and decaying plants, large amounts of phosphate enter the pond water cycle. But fertilisers from the garden, washed in during the rain, are often also the cause. Within a short period the floating and thread algae are able to completely absorb the nutrients. This is how the free phosphate can be undetectable in the water when the algae blooms are very severe. The aim should be to keep the phosphate level under 0.02 mg/l.

Wat kunt u doen?

1. Ensure adequate stability of the water. Test for carbonate hardness (KH) every 2-3 weeks or after each heavy rainfall. If it’s under 4 °dKH, minerals ( JBL StabiloPond KH ) must be added to the pond.

2. Constantly bind the nutrients with a phosphate remover ( JBL PhosEx Pond Filter ). With every litre of water running through the filter excess nutrients get bound and the algae will be “taken away”. If you don’t have a filter, use a liquid phosphate binder ( JBL PhosEx Pond Direct ). A dosing is to be done every 7-14 days because it only has an intermittent limited effect.)

With only 2 steps you will be able to keep the pond in looking great the whole season. The use of a UVC water clarifier can help as an additional preventive measure to make the application of anti-algae agents redundant.

Without you noticing we have explained you the 1-2-3 algae-free concept. With this you will achieve a perfect pond, sustainably without the use of an anti-algae treatment.

© 25.08.2015
Matthias Wiesensee
Matthias Wiesensee
M.Sc. Wirtschaftsinformatik

Social Media, Online Marketing, Homepage, Kundenservice, Problemlöser, Fotografie, Blogger, Tauchen, Inlineskating, Aquaristik, Gartenteich, Reisen, Technik, Elektronische Musik

Over mij: Seit Teenagerzeiten mit Aquarien in Kontakt. Klassische Fischaquarien, reine Pflanzenaquarien bis hin zum Aquascape. Aber auch ein Gartenteich und Riffaquarien begleiten mich privat im Hobby. Als Wirtschaftsinformatiker, M.Sc. bin ich als Online Marketing Manager bei JBL für die Bereiche Social Media, Webentwicklung und der Kommunikation mit dem Anwender der JBL Produkte zuständig und kenne die JBL Produkte im Detail.

Reacties

Hinweise und Einwilligung zu Cookies & Drittinhalten

Wir verwenden technisch notwendige Cookies/Tools um diesen Dienst anzubieten, zu betreiben und abzusichern. Des Weiteren verwenden wir mit Deiner ausdrücklichen Einwilligung Cookies/Tools zum Marketing, Tracking, Erstellen personalisierter Inhalte auf Drittseiten sowie zur Darstellung von Drittinhalten auf unserer Webseite. Eine von Dir erteilte Einwilligung, kannst Du jederzeit mit Wirkung für die Zukunft über den Menüpunkt „Cookie-Einstellungen“ widerrufen.
Mit dem Klick auf „Alle erlauben“ erteilst Du uns die ausdrückliche Einwilligung zur Verwendung von Cookies/Tools um die Qualität und Performance unseres Dienstes zu verbessern, zur funktionalen und personalisierten Leistungsoptimierung, die Effektivität unserer Anzeigen oder Kampagnen zu messen, für personalisierte Inhalte zu Marketingzwecken, auch außerhalb unserer Webseite. Dies ermöglicht uns personalisierte Online-Anzeigen und erweiterte Analysemöglichkeiten über Dein Nutzerverhalten. Dies beinhaltet auch den Zugriff und die Speicherung von Daten auf Deinem Gerät. Deine Einwilligung kannst Du jederzeit mit Wirkung für die Zukunft über den Menüpunkt „Cookie-Einstellungen“ widerrufen.
Über die Schaltfläche „Einstellungen ändern“ kannst Du individuelle Einwilligungen zu den Cookies/Tools erteilen, widerrufen und erhältst weitergehende Informationen zu den von uns eingesetzten Cookies/Tools, deren Zwecke und Laufzeiten.
Mit dem Klick auf „Nur unbedingt erforderlich“ werden nur technisch notwendige Cookies/Tools eingesetzt.

In onze verklaring inzake gegevensbescherming leest u hoe wij omgaan met persoonlijke gegevens en voor welke doeleinden wij de gegevensverwerking gebruiken.

PUSH-berichten van JBL

Wat zijn PUSH-berichten nou eigenlijk? Als onderdeel van de W3C-standaard definiëren webberichten een API voor eindgebruikerberichten, die via de browserberichten aan de desktop en/of mobiele apparaten van de gebruiker worden gestuurd. Op de eindapparaten verschijnen meldingen, zoals de eindgebruiker die kent van op het apparaat geïnstalleerde apps (bijv. e-mails). Op de eindapparaten verschijnen berichten, zoals de eindgebruiker die kent van op het apparaat geïnstalleerde apps (bijv. e-mails)

Deze notificaties maken het voor een websitebeheerder mogelijk contact op te nemen met zijn gebruikers, zolang de browser van de betreffende gebruiker openstaat – ongeacht of de gebruiker op dat moment de website bezoekt of niet.

Om web push notificaties te kunnen versturen, heb je alleen een website nodig waarop een web push code geïnstalleerd is. Hierdoor kunnen ook merken zonder apps profiteren van de vele voordelen van push berichten (gepersonaliseerde real-time communicatie op precies het juiste moment).

Webberichten zijn onderdeel van de W3C standaard en definiëren een API voor de eindgebruikerberichten. Een bericht maakt het mogelijk de gebruiker buiten de context van een website over een gebeurtenis, zoals een nieuw blogbericht, te informeren.

JBL GmbH & Co. KG biedt deze service gratis aan. De service kan net zo gemakkelijk geactiveerd, als gedeactiveerd worden.