Temperatuurmetingen in Afrika

Wie nog nooit een tropisch land bezocht heeft geloofd gemakkelijk dat het daar altijd heet is. Op de JBL Workshop in Tanzania werden de dag- en nachttemperaturen alsook de temperaturen in zon en schaduw gemeten. De temperatuurverschillen waren enorm! 's Morgens om 7 uur werd met 17°C de laagste en 's Middags om 3 uur met 34°C de hoogste temperatuur gemeten. In de schaduw lagen de temperaturen 's middags 5° lager. Wie nog nooit een tropisch land heeft bezocht, denkt vaak dat het daar altijd heet is. Tijdens de JBL workshop in Tanzania hebben we de temperatuur overdag, ’s nachts, in de zon en in de schaduw gemeten. De verschillen waren enorm! ’s Ochtends om 7:00 uur was de temperatuur het laagst (17 °C) en ’s middags om 15:00 uur het hoogst (34 °C). In de schaduw was de temperatuur ’s middags 5 ° lager.

Ook de aard en kleur van de ondergrond waren van belang: lichte stenen waren circa 2° kouder als donkere stenen en boomstammen waren met 30° in de zon circa 4° kouder als stenen in dezelfde omgeving. In terraria kunnen de JBL TerraTemp instrumenten zowel de temperatuur als ook de relatieve luchtvochtigheid overzichtelijk en precies weergeven. Voor terrariumdieren betekenen deze resultaten dat ze keuzemogelijkheden nodig hebben: hete, warme maar ook koelere regionen in het terrarium die ook overdag vrij gekozen kunnen worden. De structuur en de kleur van de ondergrond speelden daarbij de grootste rol: lichtgekleurde stenen waren ongeveer 2 ° koeler dan donkere stenen en boomstammen waren in de zon 30° C en daarmee 4° koeler dan stenen op dezelfde plaats. In terraria kunnen JBL TerraTemp instrumenten zowel de temperatuur als het relatieve vochtgehalte van de lucht overzichtelijk en nauwkeurig aangeven. Voor terrariumdieren betekent de uitkomst van onze metingen dat ze moeten kunnen kiezen tussen hete, warme en koelere plekken in het terrarium, en dat ze deze keuze ook overdag moeten kunnen maken.