9e dag: de vele muggen zijn vervelend.

Je sproeit je in met een antimuggen middel, gaat in het water, komt er weer uit en weg is het middel! Die steekbeesten zitten waarschijnlijk klaar aan de oever en wachten op ons. Ik vraag me altijd al af, waarom muggen zich zo sterk vermenigvuldigen. In het meer leven vele vissoorten die graag muggenlarven eten.

Vroeg in de ochtend ging onze reis weer terug naar Costa Rica. Daar zijn we naar het Nationaalpark Caño Negro gereden, waar we de groene luguaan, waterschildpadden, basilisken en kaaimannen hebben gezien. In de wateren leven ook beensnoeken die er nog precies zo uitzien als in de grijze oudheid, maar die kregen we helaas niet te zien. Omdat het Nationaalpark zo afgelegen aan de grens met Nicaragua ligt, nemen maar weinig mensen de moeite het te bezoeken.

Nu zijn we op weg naar de Tenorio vulkaan. In het regenwoudreservaat van de Heliconias Lodge schijnen veel slangen te leven. Ik hoop het, want we hebben er tot nu toe nog niet veel gezien. We zijn van plan daar onze licht- en UV-metingen te doen.