11e dag: de dagen zijn met zo veel nieuwe indrukken gevuld dat

De dagen zijn met zo veel nieuwe indrukken gevuld dat het moeilijk begint te worden een gebeurtenis bij de juiste dag te plaatsen. Gelukkig schrijven we alles precies op. Na het ontbijt vertrokken we via de laagvlakte langs de Grote Oceaan naar de Golf van Nicoya.

Daar voeren we met een boot naar de mangroven. Eigenlijk was ik van plan daar het water in te gaan om in de mangroven te fotograferen. Maar er waren zo veel schrikbarend grote zeekrokodillen in het water dat ik toch maar liever in de boot ben gebleven. Als het water helder was geweest, zou ik waarschijnlijk wel het water zijn ingegaan. Maar "als", "zou" enz. zijn natuurlijk uitvluchten. Ik ben nou eenmaal een schijtebroek. Zo, nu weet iedereen het.

Zometeen hebben we een afspraak met Randall Arauz, het hoofd van het plaatselijke haaienbeschermingsstation dat met het SharkProject in Duitsland samenwerkt. Hij zal ons over het probleem van de handel met haaienvinnen in Centraal Amerika vertellen. De meeste haaienvinnen voor de aziatische haaienvinnensoep komen namelijk hier vandaan! Dus zelfs in wat op het eerste gezicht een paradijs lijkt, is de milieucriminaliteit nooit ver weg. Ik ben benieuwd naar zijn verhaal.

Na afloop gaan we weer op weg naar de luchthaven van San Jose voor de vlucht naar Ecuador via Panama. Dan een kort nachtje en vervolgens gaat de reis morgen verder naar de Galápagoseilanden.